• Ga naar de hoofdnavigatie
  • Ga naar het hoofd-artikel op deze pagina
  • Ga naar de footer

Wij Staan Op

Facebook Twitter YouTube
Bekijk het handvest

  • Home
  • Handvest
  • IVRPH
    • Hoe werkt het IVRPH
  • Wie zijn wij?
    • Onze geschiedenis
    • Commissie van Aanbeveling
    • Veelgestelde vragen
    • ANBI
  • Doneren
  • In de media
  • Blogs
  • Contact
    • Vacatures
    • Workshop
    • Medestaander worden?
    • Schrijf een gastblog
Open het zoekformulier
Home » De gehandicaptenparkeerkaart-app (GPK-app/GPA) *Gastblog Ewout

De gehandicaptenparkeerkaart-app (GPK-app/GPA) *Gastblog Ewout

7 juni 2019 door Jiska Ogier Categorieën: Bedrijven, Ervaring, Gastblog, Wij Staan Op!

Ewout van HaeftenSinds 2001 voert het CIB (Centraal InkoopBureau) de distributie uit van de Gehandicaptenparkeerkaart (GPK). De gemeenten geven de kaart uit aan elke GPK-houder. Het gebruik van de GPK betekende een verbetering voor de mobiliteit van mensen met een handicap. In de loop van de jaren bleken er ook nadelen aan vast te zitten. Zo werden deze kaarten gestolen voor eigen gebruik of doorverkoop. Ook blijken bekenden van GPK-houders gebruik te maken van een GPK. Om dit misbruik en de diefstal in te dammen, zijn er diverse programma’s gelanceerd, zoals het Nationaal Parkeer Register (NPR) waarin vervallen en gestolen kaarten staan geregistreerd, zodat handhavers kunnen controleren of de houder rechtmatig parkeert.

Desalniettemin blijven er diverse nadelen kleven aan de GPK. Denk daarbij aan het stempel dat zo’n kaart geeft aan de bezitter, van het dashboard weggegleden GPK’s en nog steeds voorkomende diefstal.

Het CIB heeft het laatste jaar kritisch gekeken naar de voor- en nadelen van het gebruik van de GPK. Dit was mede ingegeven door de rapportage van Wij Staan Op! in Kassa in februari 2017 over de verschillen in kosten van de Gehandicapten Parkeerkaart. Als we verder kijken, zien we dat de regels voor het gebruik van de GPK verschillen per gemeente. Dit is verwarrend en kan de gebruiker, die zich vergist in de regels, duur te staan komen. Hoe zit dat bij u, lezer? Herkent u dit en kunt u dergelijke zaken aangeven in een reactie?

Het is hoog tijd dat de GPK digitaal wordt. Alleen dán kunnen we bijdragen aan een vergrote mobiliteit en misbruik en diefstal minimaliseren. Stelt u zich eens voor dat u gewoon met een parkeer app kunt parkeren, zoals een groot deel van de niet-gehandicapten al jaren doet. De app werkt alleen bij houders van een GPK. De app registreert de parkeeractie bij de RDW, zodat we deze parkeeractie mee kunnen nemen in de reguliere controle van kentekens met scanauto’s of mobiele handhelds.

Het CIB heeft, in samenwerking met Wij Staan Op! een parkeer app voor GPK-houders gebouwd, die aansluit op het NPR van de RDW. Hierdoor kan de papieren GPK op den duur overbodig worden. De eerste gesprekken met verschillende gemeenten hebben we al gevoerd en Alphen aan den Rijn gaf aan snel te willen beginnen met deze GPA (Gehandicapten parkeerkaart-app). Wil je er meer over weten? Kijk dan eens op de actiepagina van Wij Staan Op!

Geschreven door Ewout van Haeften, directeur van het Centraal InkoopBureau (CIB). 

Het CIB maakte een film over de GPK-app:

 

Reacties

  1. Patricia zei

    9 juni 2019 om 19:45

    Hoe doe je dit dan wanneer je alleen een passagierskaart hebt?

    • Jiska Stad-Ogier zei

      9 juni 2019 om 19:50

      De GPK-app werkt met een flexibel kenteken, net als reguliere parkeerapps. De kaart is gekoppeld aan het account en app van de GPK-houder, diegene kan per parkeeractie een kenteken selecteren. Alle informatie kun je lezen op onze actiepagina, bit.ly/GPKapp (link in de laatste zin van het blog).

Vragen? Mail naar info@wijstaanop.nl

Handvest

  • Handvest

VN Verdrag

  • Alles over het VN verdrag
  • Hoe werkt het IVRPH

Wij Staan Op!

  • Wie zijn wij?
  • Medestaander worden?
  • Onze geschiedenis
  • Veelgestelde vragen
  • Huishoudelijk reglement
  • Jaarverslag 2019
  • ANBI
  • Privacy

In de media

  • Blogs
  • Persberichten
© 2023 Wij Staan Op
  • Home
  • Wie zijn wij?
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • Vacatures
  • Contact
website Bart Pluijms