• Ga naar de hoofdnavigatie
  • Ga naar het hoofd-artikel op deze pagina
  • Ga naar de footer

Wij Staan Op

Facebook Twitter YouTube
Bekijk het handvest

  • Home
  • Handvest
  • IVRPH
    • Hoe werkt het IVRPH
  • Wie zijn wij?
    • Onze geschiedenis
    • Commissie van Aanbeveling
    • Veelgestelde vragen
    • ANBI
  • Doneren
  • In de media
  • Blogs
  • Contact
    • Workshop
    • Medestaander worden?
    • Schrijf een gastblog
Open het zoekformulier
Home » Door welke bril kijk jij?

Door welke bril kijk jij?

5 januari 2022 door redactie Categorieën: Ervaring, Laura, Wij Staan Op!

Nog niet zolang geleden kwam het nieuwe kabinet met hun regeerakkoord. In eerste oogopslag een mooi document vol met hoopvolle uitspraken. Er was één uitspraak in het bijzonder die toch wel heel hoopvol klonk: “Omdat mensen met een beperking gelijkwaardig deel moeten kunnen nemen aan de samenleving ondersteunen wij het opnemen van een verbod op discriminatie op grond van een handicap in artikel 1 van de Grondwet. Dit passen wij ook toe in de praktijk, waar toegankelijkheid de norm wordt.” Ondanks dat dit fantastisch is vraag ik mij af of Den Haag wel door heeft dat er veel meer nodig is dan een wetsvoorstel om dit te veranderen.

Mijn meest recente ervaring van ontoegankelijkheid was kort geleden. Al een tijdje merkte ik dat ik moeite had met het lezen op mijn beeldscherm; de letters werden steeds waziger en toen ik ook moeite begon te krijgen met het lezen van nummerborden kon ik het niet meer ontkennen: ik had een oogmeting nodig! Dit was nieuw terrein voor mij, maar ik dacht “Zoveel mensen hebben een bril, hoe moeilijk kan het zijn om een oogmeting te laten doen?”. Dat had ik dus mooi mis! Een week van te voren had ik een online afspraak gemaakt bij een opticien bij mij in de buurt. Voor de zekerheid had ik erbij gezet dat ik in een elektrische rolstoel zit en had ik mijn telefoonnummer en emailadres erbij gezet voor het geval er nog vragen waren. Dit is iets wat je al snel leert doen als je leeft in een samenleving die niet voor jouw gebouwd is.

Omdat ik die week niets meer had vernomen ging ik hoopvol naar de opticien om een oogmeting te laten doen. Met mijn ouders ging ik naar binnen en er ging meteen een belletje af dat er iemand in de winkel was. Het duurde nog geen 5 seconden of er stond een aardige, brildragende dame voor mij die niet begon met “goedendag”, maar begon met “sorry”. Ze hadden gelezen dat ik in een rolstoel zat, maar de oogmeting maakte gebruik van een vaste stoel, dus als ik daar niet in kon zitten konden ze niets voor mij betekenen. Toen ik vroeg hoe andere mensen in een rolstoel dan aan een bril komen zei zij: ”misschien kun je het ziekenhuis proberen”. Ik had wel kunnen vragen waarom het niet op de website staat dat de oogmeting niet rolstoelvriendelijk is of waarom ze mij niet gewoon hebben gebeld, maar vaak is het antwoord toch hetzelfde: ze gaan er niet vanuit, weten het niet en verwachten gewoon niet iemand in een rolstoel.

Mijn ouders en ik besloten om naar een andere opticien bij ons in het dorp te gaan en te kijken of het daar wel mogelijk was. Ik ging er naar binnen en stelde maar meteen de vraag: “Kan ik een oogmeting laten doen vanuit mijn rolstoel?” De medewerkers keken naar elkaar en toen naar mij en zeiden al snel “Nee, dat gaat niet lukken”. Ik stelde aan hen dezelfde vraag over hoe iemand anders in een rolstoel dan aan een bril moet komen. Ik kreeg te horen dat er in Lelystad wel een vrouw is die brillen aanmeet bij ouderen in verzorgingstehuizen en dat misschien zij mij verder kon helpen.

Aangezien ik geen zin had om naar het ziekenhuis of een verzorgingstehuis te gaan in plaats van een opticien wilde ik het nog bij de laatste opticien in ons dorp proberen: Oogwereld. Ik ging er met weinig hoop naar binnen, nadat er al 2 keer “nee” aan mij was verkocht. Een vriendelijke, en natuurlijk weer brildragende, man verwelkomde mij. Ik stelde dezelfde vraag en hij ging het even aan zijn collega vragen. Tot mijn verbazing riep zijn collega “Ja, we kunnen wel wat aanpassen. Geen probleem!” Aangezien het door mijn zoektocht al wat later was geworden maakte ik een nieuwe afspraak voor maandag 3 januari. Inmiddels heb ik de oogmeting achter de rug en was het geen enkel probleem en duurde het maar 20 minuten. Ik ben nog bezig met het uitzoeken van een bril, maar dat komt wel goed! Het uitzoeken hoe Nederland in 4 jaar tijd toegankelijkheid als de norm gaat krijgen dat wordt nog wel een uitdaging.

Geschreven door: Laura Bliek – Wij Staan Op!

 

Reacties

  1. Kees.eykelenboom@gmail.com zei

    5 januari 2022 om 18:01

    Laura, laura,
    Dat heb je heel mooi en duidelijk verteld, hopelijk gaan ook bij bril en niet brildragende de ogen open !
    Ik ben benieuwd naar jouw volgende ervaring
    Blijf doorgaan met het delen, het is zo belangrijk

    • Laura zei

      11 januari 2022 om 19:57

      Dankjewel! Wij posten iedere week een blog van iemand van ons team, dus je zult ons vaak voorbij zien komen ; )

  2. Marcel Kolder zei

    5 januari 2022 om 18:37

    Gelukkig hebben wij voor onze dochter een fijne oplossing. Gewoon bij Specsavers. Daar wordt de normale stoel opgeklapt en kan de electrische rolstoel ervoor staan. Maar weet dat de anders opticiens in de hoofdstraat dat niet hebben.

    • Laura zei

      11 januari 2022 om 19:58

      Goed dat Specsavers!

  3. Gerrit van Ark zei

    6 januari 2022 om 01:48

    Ik denk dat Carola Schouten wel eens goede minister kan zijn om daadwerkelijke stappen te maken voor de participatie/integratie/inclusie van mensen met een beperking; een voortvarende uitvoering van het VN-verdrag in NL. Ik ben met alleen maar een stijve linker knie binnen de zorg -bijv bij de Oogheelkunde en de Orthopedie in het OLVG-OOST in A’dam- op wonderlijke hindernissen gestuit. Doorgaans verzin ikzelf wel een oplossing, veel personeel komt niet verder dan “???”. Hetzelfde geldt voor veel restaurants, ihb als de tafeltjes dicht op elkaar staan.

    • Laura zei

      11 januari 2022 om 20:04

      Laten we hopen dat Carola wat voor ons kan betekenen en tot die tijd blijven we creatief!

  4. Con van der Ham zei

    11 januari 2022 om 14:35

    Mooie herkenbare situatie. Ik kan wel mijn rolstoel uit maar er wordt gewoon van uit gegaan dat de klant dat kan. Het meest frustrerend is dat hier in het, nieuwe, ziekenhuis bijna onmogelijk is om met een beetje grotere rolstoel in een spreekkamer te komen en dan ook nog de deur dicht te doen. Wat ze er aan gaan doen of reeds hebben gedaan weet ik niet want vaak wordt het probleem wel gepubliceerd maar de oplossing niet.

    • Laura zei

      11 januari 2022 om 20:09

      Slecht dat dit soort dingen gebeuren, zou niet moeten kunnen met een ziekenhuis….

Vragen? Mail naar info@wijstaanop.nl

Handvest

  • Handvest

VN Verdrag

  • Alles over het VN verdrag
  • Hoe werkt het IVRPH

Wij Staan Op!

  • Wie zijn wij?
  • Medestaander worden?
  • Onze geschiedenis
  • Veelgestelde vragen
  • Huishoudelijk reglement
  • Jaarverslag 2019
  • ANBI
  • Privacy

In de media

  • Blogs
  • Persberichten
© 2022 Wij Staan Op
  • Home
  • Wie zijn wij?
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • Contact
website Bart Pluijms